Blogg

11. feb, 2018

Rymdindustrin är relevant som aldrig förr, tack vare det galna geniet Elon Musk och SpaceX! Ni har säkert sett bilder på dockan Starman i sin röda Tesla i omloppsbana runt jorden, men bara för att den är så cool får ni se den igen: 

Ni kanske redan vet allt om vad som hände och varför det är en sån big deal, men om ni inte vet ska jag ge er en kort briefing här. Det första jag vill säga är:

Universum är en märklig plats där konstiga saker kan hända. 

Jag har pratat förut om att NASA och ESA planerar att sätta den första människan på Mars. De bygger tillsammans Orionkapseln, som ska ta astronauter till den röda planeten. NASA bygger också SLS, Space Launch System, som kommer vara världens hittills största raket för att kunna ta Orionkapseln upp ur jordens atmosfär och lämna jordens gravitation. 

MEN!

Både NASA och ESA är stora organisationer som drivs av skattepengar, och på grund av det måste allt följa protokoll, vara säkert osv osv. Med andra ord; allting tar väldigt lång tid. Elon Musk, som också är grundare av kända företag som tex Paypal och Tesla, tyckte att det var lite tråkigt och bestämde sig för att grunda sitt eget rymdföretag, SpaceX, för att snabba på utvecklingen lite. Och han har rätt - det behövs ett nytt "space race". Det var ju faktiskt främst på grund av Kalla Kriget och rivaliteten mellan Sovjet och USA som gjorde att vi har haft människor på månen under 60- och 70-talen. 

Därför bygger Elon sin egna Mars-raket, Falcon Heavy (bilden nedan). Side note: Falcon Heavy heter just så efter Millenium Falcon från Star Wars. Nördigt som satan, och jag älskar det.

 

Falcon Heavy är den största raketen som byggts sedan Saturn V som tog oss till månen (bild nedan), har kapacitet att ta människor till Mars, och inte nog med det, den kan återanvända raketmotorerna efteråt! Det här har SpaceX gjort i åratal med sin mindre raket Falcon 9, men uppskjutningen som ägde rum förra veckan var det allra första testet för Falcon Heavy. 

För att veta hur raketen beter sig när det är skarpt läge är det viktigt att ha något som väger lika mycket som astronauter och allt de behöver skulle göra, även fast det här bara var en testuppskjutning. Det allra första testet är dock väldigt riskfyllt, och allt kan i princip sprängas vilken sekund som helst. Därför vill man inte sätta något som faktiskt har ett värde i nyttolasten. Det är här, iallafall om man är galen och heter Elon Musk, man bestämmer sig för att skjuta upp sin egen bil i rymden. 

Japp, den röda bilen är Elon Musks alldeles egna, privata, Tesla. 

På grund av honom har vi nu en bil i omloppsbana runt solen. Som sagt, världen är en konstig plats när det här är det första, riktigt stora steget i att sätta den första människan på en annan planet. 

Här har ni en kort version av hur uppskjutningen gick till, och jag kan rekommendera att spola fram till 2:40 när de två sidoraketerna landar. För er som redan är ingenjörer: ni förstår hur svårt det är att bygga ett sånt kontrollsystem. För er som inte är ingenjörer men vill få en spontan reaktion av hur coolt det där är:

HERREEEEE FREAKING GUUUUUUUD VAD SVÅRT DET ÄR ATT GÖRA DET DÄR! - Hannah Petersson, 2018

Som avslutning: de skulle landa tre delar av raketen, men en failade. Sånt som händer. Starman doesn't care. Han är påväg mot nya, outforskade, mer spännande platser ändå.

Ciao!

6. feb, 2018

Hejsan!

 

Det har varit en intensiv vecka, minst sagt! 

 

Måndag: Sista dagen på ESA. Jag hade en presentation för min section, sa hejdå till alla osv. De gav mig superfina presenter, den här väskan och tröjan fick jag från mina kollegor:

och den här boken fick jag från mina praktikantkompisar, de hade dekorerat en sida var. Fint. <3

Onsdag: Intervju på Airbus i Portsmouth, Storbritannien. Airbus är ju mest kända för att tillverka flygplan, men de tillverkar också satelliter och andra rymdsaker! I ett inlägg för ett tag sen skrev jag om Exomars som ska till (surprise) Mars, och det är Airbus som bygger den! Jag har sökt en av deras trainee-tjänster för dem som precis har tagit examen. Intervjun var verkligen bland det värsta jag varit med om. Jag hade feber, och det hela höll på i sex timmar. Vi fick göra gruppdynamiktest, förbereda en 10 minuters presentation på 40 minuter, och en timmes one-on-one-intervju med cheferna. Jag tror inte att jag fick jobbet, men det var en bra erfarenhet iallafall!

Lördag: Flyg till San Francisco.

Söndag: Sightseeing med en av de andra svenska praktikanterna, Gustav! Han har köpt en bil att ha här, såklart en Volvo.

Bro och Gustav:

Bro och jag:

Idag (måndag): Första dagen på NASA! Current emotion status precis innan jag blev upphämtad av praktikantansvarige Porsche (ja, det är hennes riktiga namn!):

Typ, 20% taggad, 80% livrädd.

Dagen började med att de tog mina fingeravtryck för att jag ens ska få komma in på området. Det tar ca 3 veckor innan man får sitt passerkort, och innan jag får det måste jag bli eskorterad runt basen eftersom jag inte är amerikan. (Men jag kan leva med det, för det känns så himla coolt att få sitt eget NASA-passerkort. Och sin egen NASA-mejladress. Liksom.) Jag fick också träffa de andra jag kommer jobba med, de verkar jättetrevliga och snälla! Det känns kul. I mitt nästa inlägg ska jag berätta mer om vad jag kommer att göra! 

 

Jag är ganska trött om man säger så, trött men glad! :D    

27. okt, 2017
Min andra blogg

Om man skulle känna att den här bloggen står still men ändå känner ett sug av att veta vad jag gör om dagarna kan man kolla här! Innehållet är misstänkt likt innehållet på den här bloggen, men vafan, det är alltid nåt nytt!

6. okt, 2017

Hejhej!

Idag har jag besökt Mechanical Systems Laboratory här på European Space Agency! Det var fett coolt (typ som jag tycker att allt är här). Om ni läste mitt förra inlägg minns ni kanske att jag skrev om Orionkapseln, som ska ta folk till Mars. Idag har jag sett tester av delar av den! Manicken nedanför utför tester i vakuum och extrema temperaturer. Eftersom det är precis det det innebär att åka upp i rymden är det, som ni kanske förstår, det ganska bra att testa sina grejer! Den stora metallgrejen har två kammare, en som är superkall (typ -240 grader Celsius) och en som blir varm (upp till 600 grader Celsius). Mellan de två kamrarna går som en liten räls, och sen skjutsar man sina satellitdelar fram och tillbaka för att testa snabba temperatursvängningar. Just idag var delar till Orionkapseln där inne!

IMG_9385

På den här bilden kan man verkligen se att det är något kallt som händer där inne i kammaren, hela den där vita grejen på det svarta "stupröret" är kondens!

IMG_9386

Nedan synes fett taggad tjej som vanligt.

IMG_9389

 

Labbet är en del av ett s.k. clean room. Det innebär att man måste ha speciella kläder på sig för att inte smutsa ner prylarna där inne. Innan man går in måste man till och med gå på en matta med klister på för att ta bort den värsta smutsen från ens skor! Det här clean room:et är inte speciellt strikt, det finns såna där man måste ha hårnät och gå genom luftslussar och skit för att komma in.

Annars har min vecka varit ganska bra! Musikfestivalen i Amsterdam var amazing, jag, Emilie från Norge och Cristina från Danmark var där och lyssnade! Fint. IMG_9318

Det har också varit festival i Leiden där jag bor, tydligen drev holländarna ut spanjorer härifrån för x antal hundra år sen och det firar man, kan man lugnt säga. De flesta har ledigt den här dagen, inte vi, men vi hade kul ändå. Inte minst genom att kolla på alla andra.IMG_9347[1]Ha en fin helg hörni! Hoppas ni har det bra.

Hannah

 

29. sep, 2017

Hejsan hallå!

Idag har jag besökt biblioteket här på ESA. Rad efter rad med böcker om astronomi, astrofysik, satelliter, telekommunikation, elektronik... Jag var i princip som den sär emojin, ni vet den med hjärtögon, hela tiden. Jag önskar verkligen jag hade en månad eller två till att bara hänga där och läsa så mycket jag kan. Jag vet inte hur ni är, men jag har alltid älskar böcker och läst massor (Harry Potter fan 4 life). Nu kanske de inte har Harry Potter på biblioteket här, men jag skulle inte ha något emot att läsa två-tre böcker om svarta hål heller.

220px-BH_LMC refranero-655x368

Nu har jag varit här i en månad redan, jag kan inte förstå att det har gått så fort. Mycket tid har gått åt till att sätta sig in i ämnet, gå på möten, ha allmäna introduktioner till stället osv. Det har hittills varit väldigt annorlunda mot att vara student. När man pluggar har man ju ofta en klar uppgift att lösa (typ en inlämningsuppgift), men här är det väldigt mer flytande. Jag får jättebra guidning av min handledare Tomasz, men jag är också mer ansvarig själv för att sätta upp målstolpar. Jag tror att det här är väldigt viktigt att lära sig, och förmodligen den största svårigheten med att gå från universitetet till arbetslivet.

Det bästa med att bo i Nederländerna är att det är nära exakt allt! När man har bott i Kiruna, och alltså har 40 mil till Luleå och det klassas som 'nära', är det svårt att vänja sig vid att man kan cykla till Haag eller Amsterdam på några timmar. Imorgon ska jag till just Amsterdam och gå på indie-festival, det ser jag massor fram emot!

Min handledare jobbar på ett såååå coolt projekt, Orionkapseln! Den kan ses på bilden nedan, och är tänkt att tas i bruk om fem år ungefär. Det är första steget för människan att ta sig till Mars!

orion

Det har i princip inte byggts någon farkost som kan ta sig längre än Low Earth Orbit - den lägsta banan man kan ha runt jorden, sen man åkte till månen på 60- och 70-talet! Low Earth Ortbit, eller LEO, innefattar alla satelliter upp till och med 200 mils höjd över havet. Internationella Rymdstationen, där astronauterna är, ligger som jämförelse på ungefär 40 mils höjd. För att kunna frakta folk dit och tillbaka har det genom åren funnits flera olika farkoster, där de mest kända är space shuttle, eller på svenska rymdfärjorna! Här nedan ses rymdfärjan Atlantis som byggdes på 80-talet, en av totalt fem rymdfärjor. (Atlantis är den flygplansliknande svartvita saken på bilden till vänster. Den orangea och vita raketen separeras från rymdfärjan, som fortsätter själv som på bilden till höger. Efteråt landar den som ett glidflygplan.)

atlantis KSC_Atlantis_Highres_932

Aldrig har det byggts en farkost som ska kunna frakta människor så långt som till Mars, så ni kan ju tänka er att detta är banbrytande. Och, som praktikant, sjukt coolt att vara i närheten av. Orionkapseln är i första hand ett projekt av NASA, men servicemodulen är europeisk och byggs av ESA! Servicemodulen är den del som har hand om bla styrraketer, ser till att allt har rätt mängd elektricitet, och mycket mer. Man skulle kunna jämföra det med en bil - NASA's del är själva karossen, det vill säga den del av farkosten där astronauterna kommer att vara. ESA har hand om det under motorhuven.

Sist men inte minst vill jag rikta mig till alla er som redan är ingenjörsstudenter: ansökan för praktikplatser på ESA 2018 har öppnat och kan hittas här! Jag kan inte nog mycket rekommendera att söka - ESA är så pass stort att man kan jobba med de flesta typer av ingenjörsinriktningar. Man behöver alltid inte läsa något rymdinriktat alls. Har man det minsta rymdintresse, eller intresse av att vara på en internationell arbetsplats, kan jag inte nog rekommendera att söka! Hör gärna av er till mig (hannah.petersson@hotmail.se) om ni har frågor eller vill ha tips.

Ha en fin helg alla!